Thursday, December 3, 2009

My Bebeh..

Alhamdulillah wassalamu 'ala nabiy..

Lagi seminggu bibik nak balik..balik yang takkan datang lagi buat selama-lamanya..sedih100X... Memangla, dia hanya pembantu rumah..tapi dari aku kecik tu,13tahun aku berkepit dengan dia.. Pasni tak dapat la lagi aku dengar words 'celana', 'mobil', 'pacar'..huhu..eh, tapi adik2 aku da gune words tu..hii..

Aku akan rindu gak petua2 kecantikan yang selalu dia bising2kan kat umah..makan jamu, ulam2, minum sirih, air limau (tak penah buat pun..) Ha,korang pun mungkin boleh cuba satu petua ni..kalau terjaga dari tidur disebabkan mimpi buruk, cepat2 pergi ke tandas n sebutkan mimpi tu, pastu apa lagi, flush r jamban tu..biar sume mimpi tu pergi jauh2...haha.. ape2 je la bik..

Makanan lak..tempe, sambal bibik yang pedas nak mati tu..tak dapat nak cari kat memane restoran, walaupun restoran Rasyid yang dorang kate masak pedas gle tu...tak dapat gak nk tanding!

Sedih aku bile dia cerita.."Ngah, cukup ke duit bibik RM**,***.00 tu nak baiki rumah bibik?Atap bibik sume dah reput.." "Pasni, bibik kurusla kat indon sebab bibik kerja ladang tu.." "Suami bibik sakit tu,dia da panggil balik.."

Tak cukup rase sekadar blanje utk balas jasa yang terlampau besar..ramai yang cakap,tu pembantu je, janganla over sangat...'Hanya kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku..'-Yusuf:86

Bik.........jgn pergi.......abah,panggil bibik balik...............='(

Wednesday, October 28, 2009

Histology Text Book

Alhamdulillahi Wassalmu 'ala Nabiy..

Nak promote buku "Textbook of Histology and a Practical Guide" by J.P Gunasegaran. Honestly, buku ni memang best + senang nak faham + murah + xd la sayang2 nak conteng... Ni hanya pendapat saya, banyak lagi buku yg best sbnrny...Wallahu a'lam

Sunday, October 25, 2009

Lagukan 'tapi' tu..

Bila nyamuk gigit,
Badan terasa sakit...
Impulse dah sampai ke otak,
Yang berada di dalam tengkorak...
Otak beri 'rasa' sakit nak mati,
Dia tetap selamat la...tapi
************
Tatkala lampu terbuka,
Yang gelap jadi nyata...
Impulse dah sampai ke otak,
Yang berada di dalam tengkorak...
Otak beri 'bayangan' malam dan pagi,
Dia tetap gelap la...tapi
************
Ketika lagu rock bergegar,
Bunyi hingar-bingar...
Impulse dah sampai ke otak,
Yang berada di dalam tengkorak...
Otak beri 'ilusi' bunyi,
Dia tetap sunyi la...tapi
************
Tapi,
Cuba kita putuskan connectivity,
Antara otak dan jari,
Masihkah ada reaksi??
************
Semuanya adalah bayangan,
Sebagai tayangan,
Juga khayalan...
Yang kita semua bangga2kan!
************
"Ketahuilah sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurauan, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam kekayaan dan anak keturunan..." al-Hadid : 20


P/s:
Ini hanya olahan,
Buku Bagi Golongan Yang Berpemikiran,
Harun Yahya punya karangan,
Susah nak dipahamkan,
Lagi susah nak digurindamkan...
Renung2kan,
Salam imtihan....

Tuesday, October 20, 2009

Good Luck My Friend..

Alhamdulillahi Wassalamu 'ala Nabiy..

I can see her anxious face while she was packing all her stuff this morning. What suppose I do? Then I wrote down on the card I bought yesterday (there is no good luck card, so I just bought 'just for u' card..)

"Ya Allah.. bantulah sahabatku ini, tenangkan hatinya, lembutkan lidahnya, permudahkan urusannya.."

That was doa Nabi Musa when he and his brother wanna go to Firaun or Pharaoh, whatever u call it.. I hope she can do well in her speaking test tomorrow, and I really hope, really2 hope, serously.. Amiin

Friday, October 9, 2009

Alkisah..

Di pinggiran sebuah kampung baru, terdapat sebuah menara mencakar langit yang menempatkan menteri dan konco2nya. Adapun, sang menteri Hareyh amatlah yakin pada ilmu hisabnya. Segala urusan diselesaikannya dengan menggunakan kebijaksanaan perkiraannya. Hendak dijadikan cerita, bertitahlah baginda Sultan mengarahkan sang menteri menyempurnakan suatu tugasan - menyediakan suatu santapan bagi sekalian rakyat jelata untuk pesta keramaian yang bakal menjelang. Alangkah terkejutnya sang menteri kerana amat dhaif ilmunya dalam bidang masakan. Santapan yang hendak disediakan pula bukan calang2, hanya segelintir sahaja menteri di wilayah itu yang tahu akan resipi rahsianya.



Sekonyong-konyong, berangkatlah sang menteri bersama-sama Menteri Halid dan 2 orang hulubalang, Hulubalang Bo dan Taya sebagai pembawa kenderaan. Apalah nasib mereka, sudahlah terpaksa meredah Gua Batu untuk mendapatkan ramuan2 rahsia di dalam perut si Gergasi, hampir2 pula terhumban ke gaung disebabkan hulubalang2 kurang berdisiplin orangnya. Akhirnya, dengan rahmat Allah jua, mereka berjaya membawa pulang ramuan ke kampung halaman dengan selamat.



Arakian, bermulalah sesi masak-memasak buat julung2 kalinya. Mengikut kiraan ilmu hisab sang menteri, setelah dicampur-tolak, didarab-bahagi, malah mengikut hukum algebra, trigonometri dan probability: Tepung panjang berjela 10 kampit, sayur oren 10 peket, bawang2 juga rempah-ratus semuanya sudah berada di dalam perkiraan sang menteri. Maka, berbanting tulanglah sekalian dayang; Dayang Ajar, Itaz, 2Nit, Ina, Arit, Kihca, Awah dan juga ketua dayang, Dayang Nur Ihdar. Akhirnya, dengan rahmat Allah jua, terhasillah juadah yang dimaksudkan tadi.



Setelah selesai, terperasanlah sang menteri bahawasanya terdapat ralat yang nyata dalam perkiraannya. Juadah yang telah disediakan teramatlah banyak sehingga mampu menampung 2 buah negara layaknya. Kepada negara jiran, Bentara Hang Tajid dan Hang Areys telah merayu supaya diterima juadah itu namun tetap jua ditolak kerana mereka juga akan merayakan pesta di mahligai Maharaja Borhan Syah malam itu.



Hatta, berbalang2lah juadah yang berlebihan sehingga terpaksa diagih2kan ke seluruh pelusuk kampung. Amatlah dukacita hati sang menteri kerana kiraan ilmu hisabnya meleset, lalu pergilah ia membawa diri. Sang menteri juga telah mengundurkan diri dari istana dan musyawwarah, dan menjadi fobia terhadap juadah itu. Disebabkan kejadian itu juga, Menteri Hareyh bertekad untuk menjadi tabib di-raja, bukan tukang masak, bukan juga ahli ilmu hisab.....Tammat

Sunday, September 6, 2009

Nuzul Quran

الحمد لله والسلام على النبىّ


Pernahkah kita ditanya, "Nuzul Quran ialah hari diturunnya al-Quran kan? Kenapa hanya sehari je nuzul Quran sedangkan al-Quran tu kan turun selama 23 tahun?"

Dalam Quran juga ada menyatakan,

"Bulan Ramadan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan al-Quran.." (al-Baqarah : 185)
"Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat.." (ad-Dukhan:3)
"Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar." (al-Qadr:1)


Jawabnya..

Nuzul Quran kalau diterjemahkan ialah proses penurunan al-Quran, byk peringkatnya..
Dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah (langit dunia) berlaku pada malam Lailatul Qadr di mana peristiwa besar ini diabadikan di dalam 3 ayat al-Quran di atas.
Peringkat seterusnya ialah penurunan secara beransur-ansur daripada Baitul Izzah ke Rasulullah melalui Jibril A.S. selama 23 tahun, mengikut peristiwa yang berlaku. Ayat pertama iaitu 5 ayat dari surah al-'Alaq diturunkan pada 17 Ramadan, hari Nuzul Quran yang kita rayakan sekarang.

*Terdapat banyak khilaf pendapat tentang berapa peringkat penurunan, bilangan tahun, tarikh sebenar dan ayat al-Quran itu sendiri, perlu baca sdn. bhd...

Mengapa kitab yang paling mulia ini diturunkan pada bulan Ramadan dan mengapakah hanya bulan yang paling mulia ini disebut dalam al-Quran?

*Bulan lain pun disebut juga, tak dinafikan.. tapi ayatnya tidak spesifik seperti berikut:

"Musim haji itu pada bulan-bulan yang telah dimaklumi.." (al-Baqarah : 197)
------> Merujuk kepada bulan Syawal, Zulkaedah dan Zulhijjah
"Apabila telah habis bulan-bulan haram, maka perangilah orang-orang musyrik dimana-mana saja kamu temui.." (at-Taubah : 5)
------> Merujuk kepada bulan Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab
"Sesungguhnya jumlah bulan menurut Allah ialah dua belas bulan..diantaranya ada empat bulan haram.." (at-Taubah : 36)

Ulang balik soalan..
Mengapa kitab yang paling mulia ini,al-Quran, diturunkan pada bulan Ramadan dan mengapakah hanya nama bulan yang paling mulia ini, Ramadan, disebut dalam al-Quran?

Because..

They are meant to be together
Don't separate them..=)


اللهم ارزقنا تلاوة القرءان فى شهر رمضان


P/s: Correct me pliz

Sunday, August 30, 2009

Salam Merdeka.. Where energy comes from?

Alhamdulillahi wassalamu ‘ala nabiy..

“Jika Allah menolong kamu, maka tiada orang yang dapat mengalahkan kamu, jika Allah membiarkan kamu (tidak memberi pertolongan), maka siapakah gerangan yang dapat menolong kamu selain dari Allah sesudah itu? Kerana itu hendaklah kepada Allah sahaja orang-orang mu’min bertawakkal”
-Ali Imran; 160-

Mungkin Allah mahu menegurku melalui bacaan imam terawih semalam..dalam bbrapa bulan belajar medic, aku sering terlupa bahawa kejayaan tidak akan terhasil atas usahaku, sebaliknya atas rahmat dan kasih sayangNya. Betulkan niat dan bertawakkallah selepas berusaha!! Kalau tak, amalan akan jadi seperti debu yang berterbangan!

“Dan Kami hadapkan segala amal yang mereka kerjakan (di hari kiamat), lalu Kami jadikan amal itu debu yang berterbangan”
-Furqan; 23-

Kenapa tajuk “Where energy comes from?” ? Dalam buku Sherwood (one of physiology books), energy comes from the breaking of ATP bond & we get ATP by 3 ways:

1. Creatine phosphate
2. Oxidative phosphorylation
3. Glycolysis
Minta maaf, xcukup masa nak terangkan in detail but I bet u all da tau,kn..

Dari perspektif lain, energy comes from..(nk cite sket..)

Ada 2 orang etlit jarak jauh, A dan Z. Pada perlawanan pertama, Z dapat mengalahkan A. Namun pada perlawanan kedua, A meninggalkan Z jauh di belakang. Kenapa begitu? Bukankah sepatutnya energy mereka berdua tidak banyak bezanya? Rupa-rupanya A penuh semangat untuk menebus semula kekalahannya yang lepas, manakala Z sangat takut dikalahkan sehingga merasa cemas dan patah semangat apabila A mula memintasnya! Komen dari jurulatih “Sebenarnya energy tu datang dari minda!’ Huh?! Yeke…?? Hey.. forget about ATP and whatsoever…It is about our mindset!




Kawan2, fatigue/penat ada 2 jenis:

1. Muscle fatigue
2. Central fatigue
Muscle fatigue disebabkan berkurangnya sumber energy mcm glycogen dalam muscle n ini hanya akan berlaku selepas kite over exercise!

Apa yang lebih bahaya ialah central fatigue atau kalau ditranslatekan ‘kepenatan otak’. Dalam situasi ini, kita tidak mampu, atau lebih tepatnya tidak berselera untuk membuat sesuatu kerja walaupun energy kita banyak lagi..Ini terjadi apabila kita merasa MALAS, PATAH SEMANGAT, dan lain2. Oleh itu, kerahkan energy kita kerana sesungguhnya kita masih mampu. Jangan penatkan otak kita untuk memberi dan mencipta alasan, tapi gunakan ia utk membina ummah yang gemilang, bebas MERDEKA!!

Umat Islam harus cemerlang,
Hari ini mesti lebih baik dari semalam…
Jangan buang masa,
Siapa kata kita tidak boleh,
Kita punya ALLAH MAHA KUASA,
Kita punya kuasa tenaga,
Umat Islam sentiasa boleh!!3X

Salam MERDEKA..merdekakan jasad kita dari bayang2 penjajah, merdekakan minda kita dari belenggu jahiliyah! Wallhu ‘alam…

Monday, August 10, 2009

Don't be sad.. Cheer up!

Sometimes Allah breaks our SPIRIT to save our SOUL
Sometimes Allah breaks our HEART to make us WHOLE
Sometimes Allah allows PAIN so we can be STRONGER
Sometimes Allah sends us FAILURE so we can be HUMBLE
Sometimes Allah allows ILLNESS so we can TAKE BETTER CARE of ourselves
Sometimes Allah takes everything away from us
so we can learn the value of everything He gave us
Make plans but understand that we live by Allah’s grace..
(^_^) cheer up zue..

Thanks Sofwa for the very meaningful SMS u gave me..
I’m very glad u r by my side cheering me up! Huhu.. (-^_^-)
P/s: I just wanna share the content of dis message.. read it with ur heart, u’ll understand better the meaning of REDHO with qada’ n qadar n OPTIMIST with it!

‘Fighting is prescribed for you, and you dislike it.
But you may dislike a thing which is good for you and
that you may love a thing which is bad for you.
But Allah knows and you know not.’
(al-Baqarah; 216)
Wallahu'alam..

Sunday, August 9, 2009

1 4 2 months (+_+)

Alhamdulillahi wassalamu 'ala nabiy..

Dah nak dekat 2bulan tak tulis pape, rase cam da kering lak otak ni. Aku baru habis bace Muslim Manga ni (komik Islamic keluaran cjil), mantop r adik2 gen9! Ada sorg kawan ni dy cakap "Ish, budak2 DQ pn byk tulis pasal cinta gak eh?" Aku tersipu2, "Entahla, aku rse diorang tengah nak bawa masalah remaja yg tgh melarat2 sekarang ni..couple!" Tapi mmg best r, serius ni..nice starting n keep improving ya! Owh, utk adk usrahku Ateh yg jga terlibat sama dlm tu, BRAVO..hehe..

Ingatkan nak letak gambar pemandangan dari tempat blaja n hostel ktorg (hostel tgkt 14, kmps tgkt 11).. Bleh nampak satu Key Ell tu! Tapi xsmpt nak amek, nak pndh nnt r kot.. Kalau kat DQ aku tgk tasik, skrg aku tgk arus kereta mse hafal tu.. best r, lagi2 mase subuh sbb tu je la waktu yg tenang .. angin menderu membawa bau hujan, langit mula kebiruan, cahaya matahari kelihatan di ufuk timur, bulan semakin samar dikejauhan, cahaya lampu2 jalan n bangunan, pandanganku pun tak terbatas dek jerebu yg melanda negara skrg.. tenang tau! DQian, jom la dtg sini ngulang..

"Ya Allah, berkatilah Syaban kami.. dan sempatkanlah kami untuk Ramadan ini" Akhirnya, Salam Ramadan.. ku mengharapkan Ramadan kali ini penuh makna,lalala.. moga malam kita dihiasi qiamullail, siang dgn membaca al-Quran, setiap masa dgn mengingati Allah! Owh, utk shbt fillah.. kejutkanlah aku, sesungguhnya aku sgt malu kpd Allah..
Wallahu'alam

Thursday, June 25, 2009

Ayuh kembali ke sekolah!

Waduhh.. ada 3 orang budak USIM kena virus H1N1.. esok dah nak balik.. aku kena selamatkan diri ni! Langkah pertama elakkan pergi ke USIM. Kedua jauhi budak2 USIM. Ketiga berkurung dalam rumah.. wah3, macam nak cuti pnjg lagi ni.. amin3x

Tuesday, June 23, 2009

Ijtimak Huffaz 2009

22.6.2009
Hari ni ada program Ijtimak Huffaz peringkat negeri Selangor kat masjid negeri.. antara hafiz yg dijemput untuk bg muhasabah ialah Ybhg Dr. Mohd Shafie b Hj Md Amin al-Muqri, penasihat Persatuan Institut Tahfiz Selangor (PITAS). Sebelum aku ketemu dia hari ni, aku hanya mengenalinya kerana anak2nya ramai yang memenangi pertandingan hafazan peringkat kebangsaan.. aku cukup kagum bagaimana dia boleh mendidik anak2nya sehingga sehebat itu. Namun hari ni, aku lebih kagum lagi. Dia mula menghafaz Quran pada usianya 18 tahun dan tamat pada usia 30 tahun sewaktu dia membuat degreenya dalam bidang akaun di England! Ya Allah, hidayahMu datang dimana2 shj..

Aku mencatat segala2 yg dibentangkan pada hari itu walaupun tulisanku lutsinar (pen yg ku bawa tak mahu mengeluarkan dakwatnya..T_T). Segala yang disebutnya menusuk kalbu walaupun semuanya telah aku dengar sebelum ni.. antaranya mengenai CINTA

Manusia memang suka dicinta dan mencintai.. ibaratnya makan tak kenyang, mandi tak basah, tidur tak lena jika mencintai seseorang. Kita sanggup berbuat apa shj agar org yg kita cintai gembira "Kalau org tu nk nasi kerabu, sanggup naik flight pergi kelantan untuk beli n balik petang tu juga untuk bagi dia makan!"..tu antara ayatnya. Kalau nak jumpa, mesti segalanya perfect. Setengah jam sebelum tu da tunggu, pakai smart2, tunjukkan imej yg baik, hanya tumpukn dia, hanya dia..Yaa..sangat sempurna..

Namun, bagaimanakah perjumpaan kita dengan kekasih kita?


Kalau nak jumpa, segalanya jadi tak kena.. Sejam selepas tu baru siap, pakai ala kadar, tak tunjukkan imej yg baik lgsg, sempat pula mencuri (Hal ini ditegaskan oleh Baginda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Seburuk-buruk orang yang mencuri ialah mereka yang mencuri daripada solat mereka. Maka sahabat pun bertanya: Wahai Rasulullah bagaimana mereka mencuri daripada solat mereka? Maka Rasulullah menjawab: Mereka yang tidak sempurna rukuk dan sujud mereka (iaitu mengerjakan solat mereka dengan pantas). -Riwayat Ahmad, Thabrani dan Ibn Khuzaimah), malah tumpuan kepadaNya pun tenggelam timbul shja..


Dua perkara yang paling disukai Allah ialah ketika kita bersolat dan membaca al-Quran.. Ayuh, segeralah mencari cinta Allah di dalam solat. Nabi juga menekankan pentingnya solat walaupun dihujung nyawa baginda. Bukankah solat adalah amalan pertama yang ditanya di dalam kubur nanti? Dan bukankah kita akan terus ditanya dan ditanya sehingga kita mendapat jawapannya?


Beliau juga menyebut tentang menghafaz al-Quran adalah 'bidayatul bidayah', permulaan bagi suatu permulaan. Lihat sahaja tokoh2 Islam yang bersinar di zaman dahulu, perjalanan mereka dimulakan dengan menghafaz al-Quran sejak kecil. Kita tahu bahawa ilmu2 barat sungguh hebat. Namun, tanpa dipandu al-Quran, ilmu itu bakal menjadi alat menghancurkan dunia. Sebagai contoh, ilmu Barat mengatakan jika kita mengeluarkan sedekah atau beri duit kepada orang lain, duit kita akan berkurang dan kita akan mengalami kerugian. Kamu ada RM10 dan jika menderma RM1, wangmu hanya RM9 sekarang. Akal kamu pun berkata begitu bukan?


Al-Quran, sebaliknya mengajar "Perumpamaan orang2 yang menafkahkn hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan 7 batang, pada tiap2 batang 100 biji" surah al-Baqarah;261. Jika RM1 tadi dikira kembali, 1x7x100=700! W0w! Benar wang kita hanya tinggal RM9 sekarang, tapi al-Quran tetap mengajar cara kita membeli saham di akhirat yang mana ilmu matematik sekarang langsung tidak mengajarnya.. "Syaitan menjanjikan kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kikir; sedang Allah menjanjikan untukmu ampunan drpdNya dan kurnia" surah al-Baqarah;268.


Kesimpulannya, bukankah elok setiap ilmu dapat dikaitkan dengan al-Quran.. fikiran kita akan lebih rasional. Jika dulu kita menganggap rezeki kita adalah apa yang kita dapat, tapi sekarang kita tahu bahawa rezeki kita ialah apa yang kita beri kepada orang lain.


Wallahu'alam

Saturday, June 20, 2009

Doa lepas solat


ا للّهمّ اجعل ديننا دين النبى صلى اللّه عليه وسلّم
Ya Allah, jadikanlah agamaku ini benar sebagaimana yang dibawa Nabi SAW


واسلامنا اسلام المسلمين
Dan Islamku ini sebagaimana Islamnya Muslimin yang sebenar


وايماننا ايمان المؤمنين
Dan imanku ini sebagaimana berimannya orang Mukminin


وصلاتنا صلاة الخاشعين
Dan solatku spt solat orang2 yg khusyu’


وقيامنا قيام الخائفين
Dan berdiriku spt berdirinya org2 yg takut kepadaMu


وركوعنا ركوع المتورّعين
Dan ruku’ku spt ruku’nya org2 yg wara’


وسجودنا سجود المتضرّعين
Dan sujudku spt sujudnya org2 yg tawaddu’ merendahkan diri


وأعمالنا أعمال الصالحين
Dan amalanku spt amalan org2 soleh


ونيّتنا نيّة المخلصين
Dan niatku spt niat org2 yg ikhlas


وذنوبنا ذنوب المستغفرين
Dan jika aku berbuat dosa jadikanku org yg bertaubat kepadaMu


وأحينا بحياة العلماء
Dan hidupkanlah aku sebagaimana Ulama’


وأمتنا بموت الشهداء
Dan matikanlah aku sebagai seorang Syuhada


وأدخلنا الجنّة مع الأنبياء
Dan masukkanlah aku ke dalam syurga bersama2 Nabi2Mu


Friday, June 19, 2009

Sarang hamida SMAKL!!!



Alhamdulillah..sejuk mata aku memandang budak2 SMAKL, mungkin sebab aku sampai nak dekat maghrib jadi pandanganku hanya menangkap budak2 lelaki yang memakai songkok dan kopiah menuju ke surau dan perempuan dengan telekungnya sebaik sahaja aku sampai ke belakang surau..semoga suasana ini bukan waktu maghrib je ye, adik2..


Sebenarnya aku datang untuk bagi semangat n tasmik adik2 kelas huffaz.. Aku sendiri pun tak tahu nak bagi tazkirah apa pasal kelebihan menghafaz al-Quran ni..aku teringat kembali buku yang Us.Khatijah suruh baca mse kat DQ dulu.."at-Tibyan fi Adab Hamalatil Quran" atau "Adab kepada al-Quran"


"Adik2 nak akak ckp pasal ap ni? Pasal kelebihan hafal ke, cara menghafal ke, pantang-larang?" Aku sengaja menduga mereka walaupun aku sudahpun mempunyai tajuk sendiri.."Pantang-larang.." mereka menjawab beramai2..Hm,budak2..memang yang tu yang depa suka..Tidak mahu mengecewakan mereka, aku pun membalas.."Mesti makan nasi je setiap hari, tak boleh makan benda lain!".."Haaa?!" Ha, tau terkejut..nak sangat pantang-larang ni.. "Hahaha.. akak grw je la, tapi nak jaga al-Quran mesti jga apa yang kta makan, janji yang halal dan baik,halalan toiyyibaa..elakkan mknn ringan, epal hijau.." Aku melihat reaksi mereka, rata2 memcatat apa yang aku cakap, ntah buat ntah tidak..kebetulan ada muslimin lalu, aku menambah "Pandangan juga kena jaga.." Semua menunduk kembali..


"Lagi,nk tajuk ap?" "Cara menghafal al-Quran.." Memang tajuk utamaku jadi tajuk terakhir.. "Cara hafal bergantung kepada individu..Ada yang kena baca banyak kali, ada yang kena tasmik byk kali dengan kawan dlu bru boleh lancar, ada yang kena dengar bacaan imam2, ada yang baca maksud, ada yg guna Quran tetap n besar..bila adik2 dah lama menghafal,adik2 akan tahu sendiri bagaimana cara menghafal adik2.." Mereka semua mengangguk2, mungkin cara mereka telah aku sebutkan tadi..jadi mereka tidak lagi risau jika cara mereka salah..memang cara menghafal al-Quran terlalu subjektif untuk ditekankan yg khusus..malah ada yang di dalam tidur mengimbas kembali ayat yg dibaca!


Malas untuk berselindung lagi, aku berterus-terang tentang tajukku hari ini.. tak kenal maka tak cinta..
"Sesungguhnya Allah telah membuat mudah pada al-Quran untuk diingati dan difahami. Tetapi adakah orang yang mengambil pelajaran?"-Qamar:17


Kelebihan yang disebut dalam hadith:


  1. Mereka adalah keluarga Allah

  2. Ditempatkan di syurga yg paling tinggi

  3. Ahli al-Quran adalah org yang arif di syurga

  4. Hati penghafaz al-Quran tidak diseksa

  5. Hafalan al-Quran merupakan bekalan paling baik

  6. Disayangi Rasulullah

  7. Orang tua mereka akan dipakaikan mahkota pada hari kiamat yang mana sinarannya lebih terang drpd matahari yg memancar ke rumah2

Kelebihan dlm peristiwa2:



  1. Lebih berhak menjadi imam dalam solat

  2. Dimakamkan dahulu dlm peristiwa perang Uhud

  3. Mereka dicari untuk membukukan al-Quran pada zaman Khalifah Abu Bakar kerena ramai Hafiz telah syahid

"Adik2, tu berdasarkan al-Quran dan Hadith..byk lagi kelebihan yg manusia kaji..otak lebih tajam, ingatan lebih kuat, hati tenang tak mudah stress, muka bersinar2.." Aku tersenyum kepada mereka, tak pasti mereka masih bersamaku ketika itu atau tidak.. "Muka akak bersinar2 tak?Ni kajian ni,mesti betul..!" Bulat mata mereka, tak tahu nak balas apa..tak ada langsung ke sinaran mukaku ni? Aku bertanya lagi..lalu mereka mengiakan.."Bersinar kk..sebab cahaya lampu!" Terima kasih dik! "Bersinar maksudnya di sini dengan cahaya ketenangan. Kalau muka akak bersinar, mesti semua orang nak hafaz al-Quran!"


"Akak, macamana kalau hafal tapi lupa?" Huh! tu memang pedih untuk dijawab.."Dalam hadith, Peliharalah al-Quran ini. Demi Tuhan yang nyawa Muhammad berada di tanganNya, sungguh dia lebih mudah lepas dari unta dalam ikatannya. Sebelum akak jawab, akak nak tanya, kenapa Nabi sebut unta di sini?" Sunyi....... "Sebab Nabi duduk kat mana? (Arab..) Ha, sebab tu lah unta, takkan Nabi nak cakap kerbau pula? Bab ni jd masalah yang besar bagi org hafaz al-Quran..tapi adk2, jgn takut lupa. Anggap ia suatu rahmat dari Allah..Dia nak kta lebih banyak baca al-Quran untuk mengulang. Kalau kita dah ingat mesti bacaan kita berkurangan" "Tak dosa ke kak lupa?" "Berdosakah kita jadi perempuan? Kita memang semulajadi dijadikan mudah lupa, jadi terlupa adalah fitrah. Tapi dengan syarat kita sudah cuba mengulang sebaik mungkin!"


"Ada soalan lain? Kita nak mula tasmik ni.." Sengaja aku mengelak membincangkan topik yg payah bagiku ni..Tazkirah disambung lagi dengan kisahku di DQ, untuk menarik minat adik2 terhadap Darul Quran..Kelas tasmik berjalan seperti biasa..SMAKL, ku harap kau terus mengeluarkan bau haruman Islam ditengah2 bandaraya material ini..aminn..sarang hamida, SMAKL!!!


Congratz Jat!

''Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku. Sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati. Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang. Semakin ramai sahabat aku semakin percaya diri. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka. Jika aku dapat aku ingin setia padanya..''
- Imam Syafie -


Jat, kte nak tulis kisah hang ni..mnta izin ye,kiki..

Hari ni aku gembira sangat. Akhirnya doa kami semua termakbul...Jat, kita akan bersama meredahi onak duri ni,hehe.. Aku pasti doa yang paling bersinar2 disisi Allah ialah doa ibumu Jat..doa ibu bapa takkan disia-siakan Allah!

Aku sangat bersyukur..sebab aku ingat hanya aku yang bersedih tapi sebenarnya semua sahabat2 lain juga turut bertungkus-lumus menolong.. Ada yang tolong buat surat rayuan, ada yang translatekan, yg emelkn n printkn surat, yg bagi emel kat Prof.Nik, yg mnta tolong senior, yg guna lembaga pengarah, yg tolong topupkn, yg nak wat petisyen bantahan, yg bagi semangat, yg jadi tourism guide ke Pandan Indah (cm tw je ni..hehe..) dan segala2 yg terdaya, sowy klw xtulis kt cney..

Jat, ayah kite yg tolong lukiskn map Pandan Indah ckp congratz kat hg.. dy kate ni kene wat kenduri kat sane nnt ni..hahaha..

Teringat mse kat DQ.. Ukhuwah itulah kenangan paling manis namun ia juga adalah yang paling pahit bila aku ke tempat lain.. Rasa cm tak sanggup nak menghadapi perpisahan lagi.. plg sedih berpisah dengan ANIQ.. Aniq, syair Imam Syafie kt atas tu bila pertama kali kte bace, kte teringat muka Aniq.. Terima kasih kerana bg kte rse kemanisan ukhuwah, kte tak pernah terfikir akan begitu mempercayai orang luar..

Indahnya ukhuwah..
Dikala lupa ada yang mengingati,
Dikala tersilap ada yang menasihati,
Di dunia jasadnya menemani,
Di kubur nanti pasti doanya mengiringi..

Wednesday, May 27, 2009

Virus H1N1

Bulan ni dan bulan lepas bulan virus,
Virus HINI yg menyebabkan Influenza A,
atau Selsema A,
atau Selsema B..
Babi

Aku pelik,
Bukan apa, aku pelik bagaimana
boleh wujud kesatuan gen antara
aku (manusia), burung dan babi..
Ada yang cakap puncanya bukan babi, ada juga sebaliknya..
Bagi aku?
Mungkin babi adalah sebab sahaja,
tapi manusia adalah penyebabnya..
mungkin saja, manalah aku tahu!
Lalu, muncullah teori dalam kepala ni,
dari yang selogik2nya hingga yang sekolot2nya
Mungkinkah seorang pengganas biologi yang cuba menghasilkan spesis baru, yang berotakkan manusia, berparuhkan burung dan berhidungkan babi tersalah dalam eksperimennya?
Atau mungkinkah seorang yang terkena selsema burung memakan babi yang juga terkena selsema, lalu menghasilkan virus yang selsema?
Entahlah, aku pun tak pasti..

Apa yang pasti,
saat gemilangnya penggunaan nama 'selsema babi',
berbondong2lah haiwan ini dibunuh di serata dunia.
Kalau Malaysia juga buat,
mungkin wabak 'badi babi' lebih menakutkan drpd selsema babi,
banyak sangat!
"Penat2 aku bina badan,
akhirnya senang2 je kau bunuh aku,
mana kasih sayang kau dulu?"
Agaknya itulah gurindam jiwa si babi2 tu,
agaknya saja, manalah aku tahu!
Ibubapa pun melarang anaknya membeli coklat
yang dahulunya pernah diragui mempunyai lemak si babi,
Orang yg sakit juga jadi lebih berhati2 memilih ubat
yang dahulunya pernah diragui mempunyai enzim si babi,
Malah orang2 kampung bersilat mahu kandang babi di kampung mereka
diasingkan di satu tempat khusus yang jauh dari kampung mereka..
Hm, macam2 ragam manusia..

Apa yang lebih pasti,
virus ini dengan jayanya telah
menakutkan manusia terhadap firman Allah,
tanpa manusia itu sendiri menyedarinya..
'Influenza A ancam manusia'
'Penduduk dunia diancam HINI'
Macam2 lagi tajuk berita..
Manusia jadi takut,
entah bagaimana hendak dibuat...
Adakah dengan menutup pintu2 dan tingkap2 rumah,
masuk dalam bilik,
kemudian almari,
berselubung dengan plastik,
tutup kedua2 lubang hidung dan tidur dengan aman?
Atau mengerat kawasan rumah mereka
dan pergi meninggalkan bumi ke angkasa lepas?
Atau lebih senang mengorek sahaja
lubang kubur utk tidur selama2nya?
Aku pun tiada jawapan untuk itu..
Ha!! mungkin boleh bina satu bilik kedap udara
dan tinggallah di dalamnya bersama sepohon pokok!
Aku memang genius!!

Apa pun kisahnya..
Virus itu,
kalaupun kita tidak dapat melihatnya,
kita mempercayainya kerana
kesan dan bukti kewujudannya..
Allah itu,
kalaupun kita tidak dapat melihatNya,
kita mempercayaiNya kerana
Dialah Yang Maha Mencipta..
kesan dan buktinya terlampau banyak!
Virus itu, kita dan alam seisinya
tidak mungkin dapat berdiri sendiri,
atau kebetulan terhidup,
sedangkan badan kita pun tidak mampu kita kawal sepenuhnya..
Kebenaran kalamNya tidak ternafi
manusia cuba menentang,
mencipta segala penipuan dan kekeliruan,
Namun tanpa perlu dirancang,
tanpa disedari,
manusia akan tersungkur dari keegoan
dan tunduk dengan tiba2...
Wallahu'alam

Thursday, May 21, 2009

Bersabar dan yakinlah adikku..

Alhamdulillahi wassalamu 'ala nabiy...

Yehh, akhirnya aku dapat pergi juga ke Darul Tuba walaupun hanya 5 hari je aku di sana. Aku terpaksa balik, nenek dan atuk datang. Best sangat diorang datang sebab selalunya diorang datang mase aku ada kat asrama. Sekarang aku cuti, bleh la buat projek dgn nenek,huhu..Nenek cam bese mengidam, kali ni dia nak karipap pusing. Siapa lagi yang kene, aku la.. yang bestnye dia puji, "Sodapla karipap kakngah buek, nanti bleh la buka kodai karipap kat spital tu nanti.." Aku gelak je dengar..( nek, mno la ado org ponah buek cmtu nek..) Macam2 lagi harapan dan kata2 semangat yang keluar dari diorang, aku akan ingat selama2nya.."Kakngah nanti jadila doktor jantung ko, kanak2 ko, jgn jd doktor biaso jo..gaji tak bosa do.." Haha..Hm, macam2..

Pasal Darul Tuba, ada seorang budak ni yg sangat bersemangat, teringat aku tentang aku dulu..

Sarah : Akak, best tak blaja sains?
Aku : Best!
Sarah : Cmne akk blaja ha kk? Akk kn tak blaja langsung pn akademik kat sini..bleh ke Sarah nak blaja lagi?
Aku : Bleh nyer!

Aku teringat balik kisah silam aku. Bagaimana peritnya dahulu aku terus melompat ke form3 utk ambil PMR tanpa ada apa2 asas. Bagaimana sengsaranya mak abah memanjat setiap bangunan utk menagih simpati agar anaknya ini diterima untuk belajar di sekolah yang punya AKADEMIK! Bagaimana aku melihat muka geram abah bila mereka cakap 'Kami tak dapat terima anak abang ni, dia daripada sekolah swasta tak boleh masuk sekolah kerajaan. Lagipn dia tak pernah belajar, siapa nak ajar dia, bang?'. Dan bagaimana peritnya melihat air mata emak jatuh menelan setiap kata2 mereka.. Kesusahan belajar tenggelam jika nak dibandingkan kepayahan diwaktu itu!

Aku : Sarah percayalah, Allah mesti tolong Sarah. Akak pn tak sangka masih ada jalan untuk teruskan cita2 akak dan seluruh keluarga akak ni. Yang penting sekarang Sarah mantapkan dulu al-Quran Sarah, yakinlah Allah akan tolong yang selebihnya. Sains2 tu semua semut je nak dibandingkan dgn Quran..(ceh, tipu betul aku ni..skrg ni tgh takut gle nk tggu result..T_T)

Sengaja aku tak menceritakan kepedihan waktu tu sebab aku yakin Allah akan menolongnya sebagaimana Allah telah menolong aku dulu..

Sarah : Betul ke senang je kk?
Aku : Ye Sarah, senang je.. sains tu semua orang boleh blaja tapi tak semua Allah bagi peluang nak blaja Quran ni..(aku pn da susah da nk mengaji skrg ni..T_T)
Sarah : Tapi kk, Sarah nak ambil sains dengan nak kaji Quran skali, bleh ke?

Aku tersentak. Budak ni sama betul dgn aku! Nak je suruh dy jd adik aku..

Aku : Akak pn harap benda tu bleh jd Sarah, tp akk tak mampu..tak ad sistem tu kat Malaysia ni. Akk pn makan hati je sorang2.Takpe Sarah, dimana ada kemahuan disitu ada jalan. Buat je apa yang terbaik.


Sungguh aku harap sistem pendidikan di Malaysia ini diubah. Agar dapat diterima kami yang tidak berilmu dunia ni utk belajar bersama, mungkin akan menyusahkan sikit tp kami juga ingin belajar dan ingin tahu. Juga agar subjek al-Quran dibolehkan bagi siapa yg mahu, kalau boleh wajibkan skali (tp kne drpd kecil la ni..) Aku harap tidak segelintir sahaja yg kenal Quran, aku harap setiap Muslim tahu Kitab ajaib ni.. Quran ni memang mukjizat yg hebat, cukuplah dibuktikan dgn hadis ni.."The best among you is he who learns the Quran and teaches it"-Hadith

Hakikatnya, segala ujian ini la yang telah menguatkanku, walaupn ujian ini hanya sedikit sahaja jika dibandingkan pejuang2 Islam lain. Moga adik2ku di sana lebih kuat menghadapi dunia yang semakin pelik ni..aminn. Wallahu'alam

Monday, May 11, 2009

Sejukkah ruh Islammu??

Alhamdulillahi wassalamu 'ala Nabiy..

Tiga hari yang lepas, aku jalan-jalan naik kereta dgn mak n abah. Tiba disatu pekan antarabangsa, aku pun melahirkan rasa bimbangku terhadap negara tercintaku ini..

Aku: Ee, banyaknya pendatang asing kat sini..cmne la orang Malaysia ni boleh tahan..
Abah: Biarla dia.. Diorang datang nak cari makan je, tak kacau kita pn..kat negara diorang tu hidup susah, nak makan pun tak ada makanan..Ni nasib baik ada diorang kalau tak takde la bangunan-bangunan ni de..
Aku: .......(terdiam memikirkan)

Aku melihat muka-muka 'pendatang' itu, mereka tersenyum sesama mereka memperlihatkan kegembiraan, sedangkan aku lihat keadaan pakaian mereka amat kasihan..mungkin inilah yang mereka harapkan yang tiada dinegara mereka, keamanan dan kebebasan mengamalkan Islam. Aku menjadi malu kerana abah yang tidaklah seIslamic ustaz2 itu boleh berfikiran sedemikian sedangkan aku sibuk dgn semangat nasionalism tanpa memperdulikan semangat Ukhuwah Islamiyyah

Dikesempatan ini, ingin aku abadikan sebuah buku yang boleh menghangatkan kembali roh Islam di dalam diri- THE WINTER OF ISLAM AND THE SPRING TO COME by Harun Yahya. Dalam buku ni, sarat dimuatkan gambar-gambar dan kisah ummat Islam diserata dunia yang telah diseksa oleh pelbagai kaum yang anti-Islam. Kisah dimulakan dengan kekejaman yang berlaku di Chechnya kemudian Palestin, Kashmir, East Turkestan, Bosnia Hezegovina-Kosovo-Mecedonia dan sangat banyak lagi. Mungkin Malaysia sahaja yang tidak disebut. Ingin juga aku coretkan disini sedikit ringkasan sejarah dan kisah kekejaman yang langsung dapat diterima akal ini..
  • Chechnya
    - Chechnya meminta merdeka daripada Russia selepas kejatuhan Soviet Union kerana mereka ditekan dan tidak boleh mengamalkan Islam. Russia dengan impiannya yang ingin mendapatkan kembali kuasa dan diiktiraf semula oleh dunia tidak boleh membiarkan ini berlaku. Lalu, rakyat Chechnya diserang dan dibunuh tanpa mengira umur. Tempat-tempat awam seperti hospital dan kem pelarian menjadi medan pembunuhan, sungai yang menjadi sumber air diracun, kanak-kanak dibantai, perempuan mengandung dibelah perutnya, orang tua dilenyek dgn kereta kebal..semua kegilaan ini seolah-olah mahu orang Chechnya terus lenyap dari muka bumi ini!
  • Palestin
    - Selama 400 tahun dibawah kuasa Empayar Uthmaniah, Palestin yang merupakn tanah suci bagi 3 agama samawi ini hidup dalam aman dengan berbilang agama dan kaum. Kekejaman bermula apabila puak pelampau dari kalangan Yahudi, Zionis, masuk ke dalam Palestin dan menghalau orang Palestin untuk merealisasikan impian negara Israel yang merdeka. Perlu disebut bahawa anggapan Yahudi yang mengatakan Palestin adalah kampung halaman mereka tidak boleh dinafikan, namun mereka boleh hidup bersama-sama dengan kaum lain juga. Pihak Zionis ini telah menyatakan pendirian mereka berkaitan hal ini " Kita mesti membunuh semua orang Palestin melainkan mereka mendaftar untuk tinggal di sini sebagai hamba". Lalu, mereka telah melenyapkan orang-orang Palestin dan kampung halaman mereka dari peta dunia ini. Catatan Palestin ini pastinya amat panjang dan merobek-robek hati. Cukuplah rasanya dianalogikan di sini untuk difikirkan oleh kita semua; Bayangkan Malaysia ini adalah Paslestin dan kita semua dihimpit2 dalam satu tempat sekecil Perlis yang disempadani laut dan sebuah negara anti-Islam. Tanah diambil, pembunuhan beramai2, makanan disekat, rakyat dibunuh kejam dan organ dalaman diambil untuk kajian..Perlu juga diingatkan kisah kekejaman di kem Shabra dan Shatilla, semoga Allah membalas perbuatan mereka!
  • Kashmir
    - Kashmir bukanlah daerah dalam Pakistan mahupun India, Kashmir sendiri adalah sebuah negara, yang majoritinya beragama Islam. Pada mulanya, kawasan India, Pakistan dan Kashmir adalah dibawah jajahan British. Selepas Perang Dunia Kedua, Muslim di India mahukan sebuah negara sendiri kerana India (pelampau Hindu) sangat prejudis terhadap Islam. Lalu, Pakistan ditubuhkan dan Muslim di India berpindah ke Pakistan. Namun, Kashmir tidak dilepaskan untuk merdeka ataupun bergabung dengan Pakistan sebaliknya diserahkan di bawah kuasa India dengan sokongan British. Di bawah kuasa India, puak pelampau Hindu telah dibenarkan membantai habis-habisan saudara kita di sana. Muslim telah dikumpulkan di empangan sehingga penuh. Apabila empangan dibuka dan air mencurah masuk, beribu-ribu Muslim telah hilang nyawa! Byk lagi kekejaman yang tidak dapat dibayangkan yang telah dilakukan.
  • East Turkestan
    - Pernahkah kamu mendengar nama negara ini? Jiran terbesarnya adalah China. China menggelarkan negara ini 'Xinjiang' (wilayah yang ditakluk). Bilangan Muslim yang dibunuh adalah sangat luarbiasa banyaknya! Kekejaman juga sangat luarbiasa kejamnya! Antaranya, mereka menjadikan Muslim sebagai bahan ujian untuk nuklear yang mereka bina sehingga mengorbankan beratus ribu orang sementara yang bakinya menderita kanser sepanjang hayat mereka.
  • Bosnia, Kosovo, Masedonia
    - Inilah negara-negara Islam yang telah dijalankan operasi penghapusan kaum (yg sebenarnya Muslim) oleh bangsa Serb..bacalah, kisah ini amat menyayat hati. Pasti darah akan mendidih dan air mata membuak2 keluar..
Wahai diri, apakah kau bisa diam membisu melihat saudara seIslammu diseksa dengan sekejamnya di luar sana??

Sungguh, aku sgt mengagumi semangat Islam dalam diri mereka, mungkin buku ini bertajuk winter, tapi kehangatan Islam lebih terasa berbanding keadaan Malaysia sekarang yang betul2 sejuk Islamnya..

Sebut tentang Malaysia ni, sebenarnya bukanlah tiada penindasan terhadap pengamal Islam di negara ini, cuma ia telah ditutup dengan pelbagai alasan seperti politik, education dan sebagainya. Zaman dahulu Tanah Melayu juga menghadapi konflik yang serupa cuma ia mungkin tidaklah sedahsyat di negara lain. Jadi, berterima kasihlah kita kepada pejuang2 dahulu yang memulakan gerakan menyahkan British dari tanah ini. Mereka adalah dari kalangan ulama yang telah meniup semangat jihad dikalangan penduduk seperti Haji Hassan bin Panglima Mat Munas (Tok Janggut da..). Jadi, teruskanlah perjuangan mereka dengan menyahkan juga pemikiran2 barat yang hanya merosakkan dan melemahkan semangat jihad dalam diri.

Akhirnya, terimalah rakaman buku ini..


video

**I really admire Dr Haji Hamdan Mohd Khalib (Exco PAS Kedah)..dia dah pergi 15 misi perubatan yang besar antaranya Tsunami, perang Hizbullah-Israel, Selatan Thai, Taufan Sidr dan Gaza! Another 6 years, I'll join him, InsyaAllah!

***Abah tetibe cakap td nak hantar aku g Darul Tuba petang esok! kalau jadi, nak habiskan 30 juzuk dlm mse 2minggu tu,amiiieenn..^^

*****Ari ni (11.5.09) Perak telah mendapat keadilannya! Benarlah janji Allah, "Maka bersabarlah kamu. Sesungguhnya janji Allah itu benar, Dan janganlah orang2 yg tidak meyakini itu menggelisahkan kamu"-Rumm

Wallahu 'alam...

Wednesday, May 6, 2009

cutiku oh cutiku..

HAI!!!(xd org pn,hai kat page ni je..)
hm,cuti ni memang memenatkan..macam2 nak wat, blaja drive r, ajar adik2 r..penat n pening same je cm final, juz xd rse takut je..
Tujuan tulis ni nak lepaskan tensyen je,aaarrrrgggghhhhh!!!!!

Ari ni teruk betul..otak da cube nak fokus da, semangat pn bleh tahan kental, dgn penuh azam bahawa TAKKAN ad kesalahan utk ari ni..tup tup terbabas jugak.. nape masuk kat lorong lain ha? sume border aku langgar, mane kene berhenti aku terus, mane kene terus aku berhenti, brek tak makan, tertekan pedal minyak, tersangkut2 plak tu..bende tu tak susah pun,dulu cube lepas je..tapi sekarang sampai trafic jam lak dlm kepale ni..tulun,tulun...

Hehe..ni bukan kisah blaja drive, tapi qado' balik mengulang quran selama setahun ni..DQ, sungguh aku merinduimuu!! Aku betul2 xdpt mewujudkan suasanamu dlm hati..
Pape pn, doakan..eh, aku berdoa agar jihad yg pedih ini m'dpt keredhoanNya dan pertulungan dariNya..aku berdoa gak agar aku lulus ujian komputer nanti..(lor, baru nk ujian komputer rupenye..haha..)

Cutiku..aku sungguh menghargai kedatanganmu.kesibukan dgn dunia menyesakkan aku (cm tipu je..tu yg seronok,kn,kn?)..sesakkkk! bukan mse keseronokan tu dtg, tp bile dy da b'akhir. Alangkah sekularnya aku terhadap diri sendiri, ustzh penah pesan sambil blaja pn ngulang! tp aku ttp lupa, sebhgian masa SEPENUHNYA utk pelajaran, sebahagian KECIL (cutiku ni la..) utk mngulang..hasilnya, berkarat pale otak, bile nak start blk sume jd tak betol, lidah pn keras je..

Keadaan aku skang buatkan aku rindu kat maahad tahfiz lame dlu, aku mesti g sane ngulang! (DQ pn nk g gak, tp nnt kene ngulang kat pondok pok guard je la..) K la, otak da bleh jln sket ni, ganbatte ne!

Friday, May 1, 2009

salam ukhuwah



Assalamualaikum..

Akhirnya, 1 Mei ni siap jugak blog ni. dah maju setapak da ni..\(^0^)/
Rupenye senang je nk buat, tp yg rswny nnt xsmpt n xd bnde nk tls
Neway, mabruk 'alayya! nk celebrate dgn vico aji buat la..
k,salam ukhuwah buat semua..