Friday, January 1, 2010

2010

Merentasi taman KLCC yang dipenuhi pengunjung, seperti international city.. Melayu, Indon, Chinese, Indian, om puteh, melayu celop, Bangla..Malaysia ke ni? confuse2..

Sementara menghitung saat2 2009 yang bakal berlalu n takkan kembali lagi, mata ini liar memandang sekeliling.. nun diceruk sana kelihatan dua lembaga hitam yang sakit thoraco pagus (kembar siam melekat kat thorax), ada juga sekumpulan remaja yang sakit insomnia kesemuanya, malah ada juga yang telah tumbuh tanduk merah dan telinga tikus..comel!

Debaran semakin terasa, jam di menara Maxis telah menunjukkan jam 11:59. IUUUTTT BBOOOMMM....BOOOMMMM... semua anak Adam berdiri terpegun. Langit di waktu itu cantik sekali. Ini rupanya bunga api RM80,000.. Slalunya dapat tgk di tgkat atas belakang umah je.

Memang mengagumkan! Tapi ada sesuatu yang lebih mengagumkan aku, melihat betapa anak Adam kagum akan bunga api yg mengagumkan itu! Semuanya berdiri mendongak ke langit, merakam , tersenyum serta melonjak kegembiraan dan berpusu-pusu ke arah tempat yang lebih jelas pemandangannya..aku cukup kagum, inilah 1 Malaysia..

Usai pertunjukan RM80,000/6 min dibakar di udara, kaki terkaku melihat sekumpulan remaja bersorak2, memberi sokongan kpd sorang yg sedang menogok sebotol besar alcohol dgn lajunya! Terjatuh kertas2 ditanganku..nasib baik tak bawa dompet n nset, kalau tak kene kebas dah..

Apalah penyakit umat ini, tidakkah mereka risau akan keadaan perut mereka.. nanti sakit perut cmne? doktor juga yang susah..

Malam tu katanya ada gerhana bulan.. bukan hatiku sahaja yang gerhana, bulan juga rupanya. Syukran AJK Masjid as-Syakirin yang mengadakan forum, konsert nasyid dan qiamullail di tengah2 kegelapan malam + hati + penyakit umat..

Wahai doktor2 penyakit umat..
Marilah sama-sama merasai penyakit itu..
Tell them that we concern..
Tell them that we need them..their family and nation as well..
Tell them about the purpose of life..
Tell them that life is already short, so don't shorten it..

2010..
Welcome! Ahlan wa Sahlan!
2009..sayonara..

1 comment:

  1. masjid as-syakirin faces a grim task of educating our muslim youth. it's eye-opening but at the same time, depressing to see such behaviour and vice among our brothers and sisters. good for you!

    ReplyDelete